Thursday, April 3, 2014

Artikel-platforms: less is more

Een aantal maanden geleden schreef ik een blog bij het uitkomen van een aantal nieuwe artikel-platforms. Blendle en eLinea hebben sindsdien gezelschap gekregen van MyJour  en Artikelgemist. Nu het stof van de lanceringen optrekt is het tijd om weer eens te kijken wat deze initiatieven de gebruiker nu gebracht hebben.

Leve de keuze!

Net zoals in de vorige beschouwing is het eerlijk om te beginnen met een aantal lovende woorden aan het adres van de platforms:

  1. Er zijn verschillende betaalmodellen: zowel pay-per-use als all-you-can-read worden aangeboden
  2. Er is een groot aantal kranten en tijdschriften verkrijgbaar. Biedt Blendle vooral de grote dagbladen, eLinea en MyJour bieden veel grote tijdsschriften, en Artikelgemist biedt de kleine namen
  3. Blendle, eLinea en MyJour hebben erg goed hun best gedaan op het gebied van Usability. Blendle heeft de hele pagina’s van de krant, eLinea heeft Onderwerpen, en allen hebben een frisse nieuwe kijk op de toegang tot artikelen
  4. Er zijn verschillende prijsstellingen per artikel, of een niet-goed-geld-terug knop bij Blende

Er is veel bereikt door deze platforms. Ze voldoen echt in een behoefte die de uitgevers niet konden vervullen. Hulde hiervoor!

Het volgende probleem

Het oplossen van een groot probleem heeft als bijkomend effect dat het volgende probleem zichtbaar wordt, en in mijn mening is het volgende probleem dat van curatie.

Iedere nieuwsbron maakt een voorselectie van het nieuws dat de klant aangeboden krijgt. Met de komst van gratis curatie (radio, tv, Spits en Metro, nu.nl etc.) is de waarde van deze functie afgenomen. Dat is één van de redenen dat steeds minder mensen betalen voor een krantenabonnement.

Maar curatie wordt steeds belangrijker. Er is een barrage van nieuws. Klik maar eens door de startpagina’s van MyeBlinia heen. Mijn Feedly pagina verzamelt per week makkelijk 500 potentieel interessante artikelen. En dan mis ik zeker nog erg veel.

Waar Blendle door de keuze voor integrale edities een ingebakken curatieformule heeft, heeft Artikelgemist alleen een zoekfunctie. En waar MyJour prima één artikel kan verkopen en zelfs nuttige suggesties doet, is het uit de voorpagina duidelijk dat MyJour geen startpunt is, maar een eindpunt; een verkooppunt voor het artikel waarvan ik al weet dat ik het wil hebben.

Een goede betaalde of crowd-sourced curatietool is de volgende stap in een volledig open gebruiksmodel van artikelen.

Weer betalen

We zullen er weer aan moeten wennen te betalen voor een leuk artikel. € 0,19 voor een leuk artikel is echt niet veel, maar het is wel een kleine drempel. Ik heb ooit € 20 tegoed op een iTunes variant gezet, en heb er nog regelmatig plezier van. € 20 op MyeBlinia zetten is waarschijnlijk ook een goed idee. Maar dat liefst uit één tegoed SVP.

PS: Mijn collega schreef een leuke Blendle Review

No comments:

Post a Comment